Systemy w budynku inteligentnym

Pojęcia związane z inteligentnymi systemami w budynkach, wchodzą do użycia już we wczesnych latach 90, kiedy to w USA zaczęły pojawiać się poważne problemy z zarządzaniem dużymi halami produkcyjnymi. Były to głównie wysoko zmechanizowane zakłady produkujące samoloty i ich wyposażenie. Pomieszczenia tego typu stawały się coraz bardziej rozbudowane pod względem informatycznym, co sprawiało wzrost kosztów eksploatacyjnych budynku, a jednocześnie całego przedsięwzięcia. To właśnie wtedy, po raz pierwszy pojawiło się pojęcie budynku inteligentnego.

Systemy w budynku inteligentnym

Obecnie niemal każdy nowoczesny budynek przemysłowy czy biurowy, posiada odpowiednio nadzorowane systemy automatycznego sterowania. Zespół takich środków technicznych, zapewniających samodzielną reakcję w sytuacjach związanych z pracą urządzeń i instalacji, możemy przypisać więc, do tak zwanego systemu inteligentnego zarządzania, zwanego również BMS. Dzięki takim środkom, nie tylko zapewniona jest wysoka wydajność i komfort pracy, ale przede wszystkim, istotna dla działalności podstawowej budynku — optymalizacja kosztów eksploatacyjnych.

Do podstawowych cech budynku inteligentnego możemy więc zaliczyć:

  • Zastosowanie nowoczesnych metod telekomunikacyjnych.
  • Automatyzacja ekspozycji systemów budynkowych.
  • Możliwości szybkich zmian aranżacyjnych wewnątrz budynku.
  • Istotna dla działalności podstawowej automatyzacja prac.

Powyższe cechy nie mogłyby jednak zaistnieć, gdyby nie zastosowane w systemach odpowiednie elementy biorące udział, w programowaniu określonych funkcji. Należą do nich między innymi: zaawansowane technologicznie (inteligentne) sensory, czujniki oraz jednostki nadzorujące i sterujące systemami. Natomiast systemy podlegające tym funkcjom, to przede wszystkim:

  • Systemy HVAC (grzewczy, wentylacyjny, klimatyzacyjny).
  • Systemy antywłamaniowe i kontrola dostępu.
  • Systemy sterowania oświetleniem oraz modułami aranżacyjnymi.
  • Systemy teleinformatyczne.

Wykorzystanie systemów i układów inteligentnych umożliwia realizację zadań, które w klasycznym modelu zarządzania budynkiem wymagałyby jednak udziału człowieka. W pewnym sensie system zarządzania przypomina sieć telefoniczną, do której w każdym momencie można podłączyć dodatkowe aparaty. System jest więc otwarty. Oznacza to, że ma możliwość rozbudowy i łączenia ze sobą różnych urządzeń i dodatkowo produkowanych przez różnych producentów.

Poszczególne urządzenia budynków sterowane są przez tzw. inteligentne układy, które są montowane w określonych węzłach i realizują zaprogramowane zadania systemowe. Układy, prowadzą ciągłą korespondencję w sieci systemu, a to oznacza, że nieprzerwanie wysyłają lub odbierają określone sygnały kontrolno – sterujące. Istotą tych modułów używanych w inteligentnych systemach, jest ich niezawodność, wysoka jakość użytkowa oraz łatwość obsługi.

Zalecane jest jednak, aby obsługą systemów, zajmowały się osoby lub firmy, posiadające odpowiednią wiedzę i doświadczenie, w zakresie obsługi i konserwacji tych systemów. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z firm specjalizujących się w kompleksowej obsłudze technicznej, takich jak np. ETSerwis, która jako serwis techniczny budynków, oprócz typowych zadań zapewnia również pomiary i próby eksploatacyjne, w zakresie automatyki i BMS.

W przypadku takiego rozwiązania możliwa będzie pełna synchronizacja wszystkich działań, takich jak np: inspekcje, testy, konserwacje urządzeń, konserwacje systemów lub usuwanie awarii i wszelkiego typu naprawy. Jednym zdaniem, cała odpowiedzialność, a w tym optymalizacja kosztów eksploatacyjnych oraz obsługa i konserwacja BMS-u, stoi po stronie jednego partnera, a nie kilkudziesięciu różnych firm.

Do podstawowych czynności konserwujących (w przypadku BMS) będzie wówczas należała:

  • optymalizacja zakresu wynikającego z bazy danych systemu oraz przygotowanie kopii tych baz,
  • kontrola ustawień podukładów systemowych (np. wg sezonu grzewczego),
  • monitorowanie odczytów wszystkich urządzeń, zarówno online, jak i offline,
  • kontrola grafik systemowych pod względem możliwości występowania błędów, w tym również przeglądy magistrali komunikacyjnych,
  • sprawdzanie prawidłowości użytych w systemie algorytmów (np. w centralach wentylacyjnych),
  • aktualizacja sterowników obsługujących bazę adresową oraz kontrola sygnałów BMS.

To jednak tylko wycinek wszystkich istotnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem i konserwacją systemów inteligentnych w budynku.

Artykuł sponsorowany. Tekst oraz zdjęcie udostępnił etserwis.pl.

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *